söndag 23 mars 2014

trädgårdsmässan älvsjö

Broschyrer, kataloger och annat bra att ha från mässan 

Jag skulle kunna gått på trädgårdsmässan hela helgen. Det finns så mycket att se, köpa och lyssna till. En dag skulle man bara shoppa en annan bara lyssna och en annan gå runt med kameran och föreviga allt härligt. Nu fick det bara bli en dag - det är mina ben och fötter rätt glada för. 

Trädgårdsföreningen hade fixat en buss som tog oss till Älvsjö och tillbaks. Himla lyxigt faktiskt. Och alldeles underbart att åka med likasinnade. Ingen som undrar om jag är klar snart.. kan vi åka hem nu..utan man kan bara gå och strosa i lugn och ro. Och prata växter hela dagen. Finns inget bättre. 

Någon kamera tog jag inte med mig. Det blir mycket att bära på som det är. Nu är det tråkigt att jag inte tog med den för där fanns några saker jag skulle velat haft bild på. Jag ska skumma nätet och kolla om någon annan fotat det jag tänker på, alldeles säkert är det så. Här till exempel. 


Det blir några bilder på vad jag köpte istället. 
Etiketter har jag skaffat så det räcker ett tag. 
Några frön och uteväxter köpte jag inte för jag har ingenstans att ha dem än. Det är annat än växter som gäller i trädgårdsskapandet detta vårt första år i nya huset. Bygga kompost ute är en av de saker som står överst på listan. Jag behöver bra jord!


Köksavfallet ska också bli jord. Bokashiströ ska hjälpa till med det. Jag ska bara fixa en hink med bra lock och sedan åker allt grönsaksspill och äggskal och kaffefilter och annat ner i hinken och blir till mylla. 


Bara för jag inte har möjlighet att odla så mycket ute i år kan jag inte vara utan växter. Det blir krukodlat! 
En kinesisk chili, ´Facing heaven´
Några fuchsior från Rockdala; ´Natasha Sinton´, 
´Holly´s Beauty´ och ´Comperen Lineola´. 
Och en Mårbackastickling som riksförbundet Svensk Trädgård bjöd på. 


En bok om allt kan vara bra att ha i biblioteket. 


Det här är en som ska ut i trädgården ... om den gror och gror den lär det ta tid. Kanske så länge att jag kommit till det stadiet i trädgårdsomvandlingen då det är dags att plantera träd. Det är en valnöt från Grå Valnöt, Juglans cinerea. Den ska stratifieras till att börja med. Hoppas det fungerar!


Till sist - en dröm sedan länge. En Kamelia. Eller rättare sagt två. Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle ha en vit eller en rosa. Det fick bli båda. 180 kronor styck, jag hade väntat mig att de skulle kosta mer så därför kändes det okej att köpa två. Kamelia ska visst vara något av det svåraste man kan ge sig på. 
Bara en sån sak... då måste jag bara prova :)

Till att börja med får kameliorna stå i vårt svala badrum och acklimatisera sig. Jag kan tänka mig att de haft det optimalt i ett växthus tills de chockartat hamnade på en cc-vagn på mässan.
Jag är glad att den vita har knopparna kvar efter allt ståhej. 
Den rosa tappade allt fluff på bussresan men den kommer med många nya blad och ser frisk ut. 

När blomningen är över ska jag plantera om mina Kamelior i rhododendronjord och till sommaren ska de stå ute i lugnt norrläge. Det svåraste blir sedan till hösten när de ska in. Ganska kallt och ljust vill de ha. Få se om badrummet duger då eller om de kroknar. Annars kanske garaget funkar. Där kan man hålla ca 5 plus och sätta upp ett lysrör till skönheterna. Få se vad min man tycker om det ;) 


Den rosa Kamelian (i förgrunden på bilden) fanns tyvärr inget sortnamn på.  
Brushfield yellow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar