torsdag 1 maj 2014

Palme

Sisådärja. I sommar har jag fått växtsäljarjobb. Det är därför jag inte har hunnit uppdatera. Det betyder inte att det händer nada här hemma. Tvärtom. Jag jobbar på trädgården allt jag hinner innan och efter lönejobbet.

Jag fullkomligt älskar att sälja växter.. prata växter hela dagarna och pyssla om dem.. finns inget bättre. Nä det gör det inte.

Och allt emellanåt är där en raring som måste få följa med hem. Som den här Kanariepalmen (bara namnet, som gjord för mig  ;)).


Phoenix canariensis

Jag visste inget om den men har googlat och lärt mig ett och annat. Nu ska här testas om det stämmer. Kan den klara kalla vindar och svensk sommar en bit in på hösten med ett och annat fryshål och sedan tas in för vinterförvaring i rumsvärme?

Det såg ut att vara  planterad i kokoshår i transportkrukan och nu har jag satt om den i jord blandat med leca för enligt googlingen skulle den ha genomsläpplig jord och dessutom vattnas rikligt.
RHS säger att den ska  klara ner till tjugo minus - nja, kanske nerplanterad i marken..i skyddat läge med typ murar runt en engelsk trädgård.. tänker jag, .men knappast som min står nu i kruka. Jag kanske testar det senare. Men först.... klarar den att stå i kruka på min blåsiga altan i växlande Sverigevårväder då ska jag ge den svårare utmaningar.
Jag testar. Sedan vet ni om ni också vågar tänker jag :)

Det om detta. Men visst är den fin palmen. Jo just ja den heter Palme och Olof i förnamn. Olle kallar vi honom här hemma.


I förmiddags hade vi första testet. Temperaturen sjönk och snön blåste vildsint in över vår Upplandskust. Olle vek sig....oh shit tänkte jag men när solen senare började skina så gjorde han det också. Slängde löven mot solen och log. Så då så.

1 kommentar:

  1. Grattis till jobbet som måste passa dig utmärkt :-).

    Fin palm och tur att den klarade snön.

    SvaraRadera