torsdag 13 februari 2014

björken är borta


Stora björken är ett minne blott. Om jag hade haft nåt val hade den fått stå kvar för jag älskar gamla träd.
Men eftersom den måste ner var det lika bra att ta ner den första vintern vi bor här - innan jag och björken fått någon närmare relation. Då skulle det bli ännu svårare att låta fälla den. 
Nu känns det ändå rätt okej. Det blev luftigt och fint och jag ser mer av den grå februarihimlen. 


Trädfällarna är skickliga. De hade skylift för att nå upp. De började med att ta ner grenar för att komma uppåt i trädet


Sedan sågades toppen av bit för bit. 


Nu ligger björken i en stor hög på gräsmattan. 


Innanför häcken ska jag plantera andra träd istället för den överdimensionerade björken. Vad har jag inte bestämt än.. kanske fruktträd... kanske inte. 
Det ska vara träd som blir lagom stora som fullvuxna eller är lätta att klippa. Något som ger lite insynsskydd. Och så ska de vara vackra och passa med annat som ska planteras. Det finns en hel del att fundera över.

Häcken ska jag eventuellt också byta ut. Jag är inte helt hundra på vad det är för sort, kan vara Aronia kanske eller oxbär. Den är kal nertill och det växer lönnar i och kirskål. Jag vet inte om det skulle hjälpa att föryngringsbeskära den och jag kanske ändå vill ha en annan sort, kanske nåt med genomgående stam istället som blir tät och något högre och kan klippas små fönster i...


1 kommentar:

  1. Då var det gjort. Jag kan hålla med om att björken var lite malplacerad där mellan huset och gatan, den hör mer hemma på en naturtomt. Ett fint format äppelträd skulle nog passa till huset. Och så mycket annat förstås. Jag funderar på om ni ska gå på med stubfräs också eller hur det blir med rötterna. Det vore intressant att höra hur långt rötterna stack iväg. Normalt säger man att rötterna motsvarar kronans omkrets, men björken har nog sämre rykte än så.

    SvaraRadera