fredag 7 februari 2014

Gardenia jasminoides



Nu ska Nisse baaada, kan jag inte låta bli att tänka på när jag ställer ner gardenian i badkaret. Nä nåt Nisse heter hon inte, för det är klart det är en dam! Det känner man på parfymdoften när det är blomningstid. Den doften är oslagbar!
Någon gång emellanåt får gardenian en dusch.
Det är en planta med några år på nacken. Den växer inte fort men med tiden har den blivit så pass vid att den inte får plats på någon fönsterbräda. Här i nya huset har jag inte hittat någon riktigt bra plats än.


Tills vidare får hon stå nedanför ett söderfönster. Det går bra den här årstiden så länge inte solen gassar. Då får jag flytta in växten längre in i rummet. Bäst är väster eller österfönster, norr går också bra.
Ljust- gärna men inget gass. Och absolut inte över nåt grillelement! Tur jag bor i ett gammalt dragigt hus ;), det trivs hon med.
Bästa vore ett orangeri... suck... åh! tänk den som ändå hade ett orangeri. Jag skulle ha kamelior och nerium och citrusar... och ja- allt skulle jag ha. Fast en kamelia kanske man skulle kunna prova att ha i huset ... hm där fick jag en idé..

bling passar bra till damen


Min gardenia är planterad i azaleajord i en glaserad lerkruka. Det är lättare att hålla jorden fuktig i en glaserad kruka, och fuktigt vill hon ha det. Det märks på en gång om jorden börjar torka ut. Fuktigt men förstås inte stående i vatten på fatet någon längre tid.

Jag har gödslat med samma gödning som till mina övriga krukväxter, Änglamarks ekologiska flytande näring. Vet inte om det är det bästa, kanske borde forska kring det, kanske något slags rhododendrongödning-azaleagödning finns som passar bättre.
Blommar gör hon och växer så helt fel kan det inte vara, möjligen ska bladen vara något mörkare.  Kanske
till och med är dags för en omplantering för det var länge sedan.


Min gardeniakärlek började med den här bilden. Det är från ´Stora boken om krukväxter´ som kom ut -79. Är det inte vackert!


Hela växten är fin, inte bara blommorna. Med busklik stam och stela mörkgröna blad. Gardenian kommer ursprungligen från Asien. (eller för att vara helt korrekt: Släktet omfattar ca 200 arter, varav de flesta kommer från tropiska Asien eller södra Afrika, ur ´Botanica´)

Jag skulle vilja veta hur den växer när den själv får bestämma... som undervegetation? i skogen? Hur stor blir den?  Får lov att googla vidare på det och kolla i böcker.

 Det ska visst gå att ta skott av gardenia, jag har inte provat... än, men det ska jag. Allt måste provas åtminstone en gång :)



1 kommentar:

  1. Hej igen,
    Det låter som att din baksida kan bli en perfekt surjordsrsbatt med tiden. Om du inte har bråttom kan du börja lägga trädgårdsavfall där lite snyggt, sådant som relativt snabbt förmultnar, t ex tunna björkris, nu när du fäller trädet. Du kommer ett att behöva bygga på höjden med torvblock eller liknande på sikt, kanske.
    Jag avundas dig för att du kan gå på Älvsjömässan. Det är företaget Rockdala som säljer fuchsiasticklingar där, du kan förbereda dig genom att kolla på deras hemsida, det har du kanske redan gjort. De har sorter som ingen annan i Sverige säljer. Tyvärr har de upphört med sin postorderförsäljning, annars var jag på väg att bli deras bästa kund....

    SvaraRadera