söndag 9 februari 2014

ett gammalt träd

Det är mycket som ska göras på tomten innan själva trädgårdsskapandet kan ta fart. Först börjar vi med att ta bort sånt som inte ska vara kvar. 


Som den här björken. Till veckan kommer trädfällaren. Jag ska fotografera (om jag vågar titta på) hur det går till när björken går i backen. 
Det är tråkigt att behöva såga ner gamla träd men nödvändigt ibland. Och jag ska plantera nya träd! 


Björken står alldeles för nära huset och skräpar ner på tak och balkong alldeles väldigt. Fyller hängrännorna med löv på ett kick. Och om den skulle blåsa ikull... hu hemska tanke. Trädfällaren sa att det är svårt att se på en björk hur frisk den är inuti. Men en indikator på att den inte mår toppen kan vara om det är mycket mossa på. 


 Och det är det. 
Hursomhelst om den är frisk eller ej så ska den ner. Den är för stor och för nära huset. Vi ska troligen göra nåt slags parkering intill där björken står nu, sånt måste man tyvärr också ha plats till .. även om jag kan tycka att planteringar är trevligare än parkeringar. 

1 kommentar:

  1. Hej och välkommen! Jag är också ny i bloggvärlden, kul att du hittade till mig. Jag förstår att du vill dokumentera förvandlingen, särskilt om du är van bloggare. Jag håller med om att det är tråkigt att fälla gamla träd, men du har säkert övervägt noga. Jag råkar också ha gamla björkar i trädgården som jag skrev om 131229, inlägget heter Tankar om träd. Det är en kärleksförklaring från mig till mina björkar som du inte behöver fästa stor vikt vid, men det kan vara intressant att läsa.
    Vad gäller din fråga om rhododendronjorden så hade jag tur, det fanns en blåbärsskog dår från början med sur jord, tack vore gamla tallar och andra träd. Det är lite lättare på en naturtomt. Tallar verkar det inte vara brist på hos dig heller. Det kanske inte ger svar på din fråga , men jag skrev om rhododendron 131226.
    Grattis till din nya trädgård och lycka till!

    SvaraRadera