söndag 9 mars 2014

Citrus limon



Igår gjorde jag slag i saken och köpte mig ett citronträd. Jag har önskat mig ett hur länge som helst. Och de kostar faktiskt inte en förmögenhet längre. Mitt träd hittade jag hos Blomsterlandet (399 kr). Jag passade på att köpa en fin kruka till.

Jag hade tänkt slå till på en Kamelia också men det hade de inga. Men snart är det dags för Trädgårdsmässan och där vet jag att jag sett att de säljer Kamelior. Hoppas de har några i år också.

Citronen har jag planterat i en blandning av sk Medelhavsjord (Weibulls) och Rhododendronjord.  


Trädet har rest långväga innan det hamnade hemma hos mig. 


Ett av nöjena med att ha ett citronträd i sitt matrum är att man kan studera alla detaljer. 


Först grön.


Sedan gul. 


Det kommer att dofta gott här hemma när knopparna slår ut. 


Nä jag har inget orangeri. Skulle man haft, suck. Citronen ska bo i matrummet nu i sommar. Där vid altandörren är det soligt och skönt. Jag kan riktigt se framför mig hur trädet kommer att knaka i väg och växa sig stor och stark nästan ända upp i taket. 
Om citronen får det kämpigt till vintern tänker jag flytta in den i ett badrum vi har där det är svalt och ganska ljust. Wish me luck!

1 kommentar:

  1. Åh, va härligt med ett citronträd. Får jag fråga vad du fick betala för det? Går det inte att ställa citronträdet ute alls på sommaren?

    SvaraRadera