fredag 14 mars 2014

kanske Kumquat


Jag tror att det här är en kumquat. Är inte hundra för jag tog frön från några små oranga frukter som hon jag fick dem av sa var från en Kalamondin men jag tycker nog den mer liknar en kumquat nu när den vuxit på sig så vi säger det. Tills den får frukt och jag märker att det är nåt helt annat..

Idag har jag kämpat med att försöka få bort sköldlöss från min (troligen) Kumquat. Vill ju inte att den ska smitta nya citronen. 
Som tur var gick det lätt att skölja bort lössen, det var inte den där sorten som sitter som berget. Utan såna ljusbruna, papperslika som lätt faller av. 

Jag har sköljt och sköljt, rötterna också och bytt till ny kruka och ny jord. Och kollat vartenda blad superjättenoga.

Förut var Kumquaten planterad i vanlig blomjord, nu har jag bytt till citrusjord. Kan väl tänkas att hela växten kommer att må bättre bara pga jordbytet och då kanske den inte lika lätt blir lusig. Hoppas kan man alltid. 

Den sticks!
Som ny!

Var sjutton kommer lössen ifrån? Den här plantan har jag sått och den har inte blivit smittad av någon annan. Det är verkligen ett märkligt fenomen att plötsligt har lössen hittat dit, det är ju inte så att de kan flyga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar