torsdag 23 juli 2015

murgröna klättrar på trädstammen


Det här är skogen utanför vårat hus. Eller skog och skog är att ta i. En skogsdunge i stan är vad det är. Men där finns ett förvånansvärt rikt växt och djurliv. I år är det otroligt frodig undervegetation, beror alldeles säkert på allt tokregnande denna sommar. 


Man ska inte säga till mig att: det går inte! För då måste jag prova. 
-Det skulle kunna växa murgröna på trädstammarna. Vad fint det vore,  sa jag till granntanten. 
- Det går INTE, alldeles för torrt, svarade hon.

Pinnarna ska jag ta bort så fort murgrönan fäst sig i barken ordentligt. Det kommer att bli precis så där fint som jag drömde. 
(hade det inte tokregnat i sommar hade jag vattnat och murgrönan hade rotat sig lika bra) 



Den här väldoftande damen har jag också planterat in i skogen. Det är en trädgårdsnattviol som jag frösått. 


Holkar har vi satt upp i dungen. Det flyttade in fåglar i alla holkar omedelbums. Bostadsbrist här i stan antar jag. 
Ja inte vet jag om jag får plantera in murgröna och sätta upp holkar där i det som inte är min skog.. men jag tänker inte fråga!



En holk har vi satt upp på garageväggen. Här födde flugsnapparen upp sina ungar. Holken har min pappa byggt. Visst är den rar, med dörr och allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar