lördag 4 juli 2015

Odlar frukter i fönstren

Ja, svårt att odla på friland ännu eftersom mycket annat måste prioriteras på tomten. Det får bli fönsterodling i år också.. men nästa år kanske ... kanske jag har växthus. Hoppas. 


Hot lemon är ett passande namn på den här chilin. I går kväll fick den vara med i marinaden till grillköttet och fisken. Hett och gott och den smakar verkligen citron! 


Det här är också en chili, fast den ser ut som paprika. Frigitello heter den. Söt och god. Den grillade vi på spett och då blev den ännu sötare. Inte ett dugg stark. 


Impala. Bilnamn har den tredje chilin jag odlar. Jag antar att den tänker ändra färg till rött. Det blir spännande att provsmaka den när den mognar. 



Tomaterna som växer i fönstret är från ICA-frön. Romantic kallas de. Det blir ingen jätteskörd och jag önskar jag hade satt dem i större krukor för det är ett evigt vattnande. 


Till sist. Gissa vad. En luden klängväxt med jätteblad. Jag vet inte hur jag ska binda upp den, skulle behöva någon slags spalje men hur få plats med det i fönstret.. 
Jo det är en kiwi. Frö från Gullegubbens frukostkiwisar som han brukar skiva ner i filen. 
Blir det frukt på? Nä det tror jag knappast men det är kul att se hur den växer hur som helst. Och växer gör den! Tio till tjugo centimeter om dagen drar den iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar