torsdag 25 juni 2015

Häckplantering och husdusch

Lite har det faktiskt hänt här i trädgården. Vi har planat ut parkeringen intill garaget som tidigare lutade i alla möjliga riktningar och hade ett dike mot gatan. Nu går den faktiskt att använda som parkering. Mellan parkeringsplatsen och grannarna har jag planterat en avenbokshäck.


En bambupinne måste man sätta till varje avenboksplanta så de växer rakt och snyggt. Häcken ska bli lika hög som pinnarna, som är ungefär lika långa som jag är, en och sextio sisådär. Det är lagom för då kan jag klippa häcken utan att behöva stege.

Marken under häckplantorna har jag täckt med flis och täckbark så fukten hålls och jag inte behöver vattna och rensa ogräs så ofta.  

I dag är jag ledig och myser, ute skvalar det på fönsterrutorna. Nä det regnar inte. Det är huset som får en dusch! Huset ska äntligen målas och innan målningen måste det bli rent och fint.  


Huset hade fått ny fasad innan vi flyttade in för snart två år sedan men var bara grundmålat. Nu ska det färdigmålas, men inte bara .. det ska bli en annan färg. En färg som det går lättare att göra trädgård till. 
Balkongen ska också målas. 


Sist av allt ska fönstren få en uppfräschning. Det behövs! Då blir det till att flytta tomaterna som växer där inne på fönsterbrädan. 


Den här byggnaden är Åtellet. Ett hotell i stan. Den färgen härmar vi. 


Här på baksidan av kåken har vi provmålat nya färgen. Gissa vi har velat och funderat innan vi bestämde oss. Man vill ju inte ångra sig. Nu är beslutet till slut taget och färg köpt så nu finns ingen återvändo. 
Från solgult till beigegrönt. Jag hoppas det blir bra :)

1 kommentar: