söndag 21 juni 2015

Hibiskusarna växer så det knakar!


I mars i fjol tog jag den här bilden. Då rymdes hon på fönsterbrädan.


 Nu har hon fått flytta ner på golvet. Just nu ingen utslagen blomma men knoppar finns. Det går bra att ha stora hibiskusar en bit in i rummet om det bara är någorlunda ljust.  


I fjol tog jag också bild på en annan hibiskus. Ett skott som jag bestämde mig för att stamma upp. 



Blomman står kvar i samma hörn av vardagsrummet som då men nu tar hon i taket!
Jag har inte beskurit alls förutom att jag tagit bort blad längs stammen. Planen är att den får dela sig som den vill och det verkar fungera, åtminstone en förgrening har det blivit än så länge. 


Jag tog i allt jag kunde när jag köpte kruka. Köpte den största som fick plats. Tanken är att den ska bo i krukan resten av sitt liv. Jorden är en blandning av planteringsjord, rhododendronjord och kogödsel. Ett av mina test ;). Jag inbillar mig att innehibiskusar trivs i ett något lägre pH lika som frilandshibiskusar. Det verkar som jag kan ha rätt med tanke på växtkraften. 


Det här är en annan hibiskus, än liten nog för att stå i fönstret. Den har jag på gång och så finns en liten med vita blommor i ett annat fönster. Sedan får det räcka med hibiskusar.. tror jag.
Den rosa har många blommor utslagna samtidigt, för det mesta brukar hibiskusar blomma en blomma i taget men den här gör alltså inte det. Det är lite kul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar