lördag 20 juni 2015

Knöka ner potatis


Hur mycket potatis kan man knöka ner i en pallkrage?
Det fanns bara 2,5 kilos påsar med sättpotatis att köpa... så vad göra. Man vill ju inte slänga och slösa. Det blir säkert bra. Eller inte. Det visar sig. Tokfullt med potatis blev det. 

Ska jag vänta tills blasten börjar vissna innan jag kollar om det kommit lagom stora potatisar eller ska jag börja skatta innan..kanske jag gör om jag inte kan hålla mig. 

Färskpotatis - finns det nåt godare? Sött som karra. 


I lilla pallkragen bredvid (som sagt, jag måste odla i krukor och lådor för huset ska målas och blabla och jag kan inte plantera ner saker i backen än) växer (förhoppningsvis, om de vill rota sig) buxbomssticklingar. 
Jag har googlat hur man gör.. ta halvt förvedade sticklingar med klack, sätt i sandblandad jord. 
Hum.. jag hade bara tokgödslad U-jord, så det fick det bli. Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är bra för då lär jag mig nåt. Går det ändå .. eller inte.  Tänker att det kanske funkar precis lika bra :)


Här är moderplantan. Sticklingarna ska så småningom bli låga infattningshäckar till tomtens soliga framsida. Innanför häckarna ska det växa doftande rosor och lavendel. Eller nåt sånt. Planen är inte riktigt klar men den är på G. Finns häckplantor redo så är det inte fel, tänker jag.


Rosorna på husets framsida är i år odlade i krukor. Två Austinrosor har fått komma hem till mig. På var sida soffan står till vänster; Emanuel och till höger, än inte i blom, Claire Austin. 


Claire är i knopp. Det ser lovande ut. 


Emanuel har slagit ut. Tjusig och doftande, dock tycker jag att bilden på krukan jag köpte inte riktigt stämmer så jag börjar undra om det kanske inte är han. Emanuel kanske inte är Emanuel.
Fin är han i vilket fall. Vad han än heter. 
I framtiden ska jag investera i andra Austinrosor, mörkrödlila tror jag blir snyggt till husets nya färg. Det går säkert att beställa. Ja som sagt, planer finns.



Nåt i stil med den här austinrosen (bild snodd från nätet). 

Tradescant heter den. Är den inte otrolig!


Utanför dörren har jag kryddodlingar i gamla tvättbaljor. I år odlar jag gräslök, timjan, citrontimjan, chokladmynta, rosmarin, två sorters dragon, salvia och för insekterna jätteverbena och lavendel. Runt om växer jordgubbar och smultron. 
Inne i köksfönstret växer basilika, persilja,koriander och lagerblad. 
Det är guld att vara självförsörjande på kryddor. 
Nästan gratis och gott och garanterat giftfritt. 
I framtiden kommer jag att odla frukt och bär och allt möjligt ätbart. Kan inte vänta!

I slutet av månaden ska huset målas (om det inte regnar, håll tummarna!) Från solgult till beigegrönt. Spännande värre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar