fredag 9 maj 2014

chilisar och annat på gång



Det här är mitt problembarn, chilin Facing Heaven.  
Jag köpte en stickling på trädgårdsmässan. Jag vet inte vad som är problemet men Facing kryllar av löss. Jag har varit så elak att jag lämnat plantan ute kalla nätter, duschat med såpvatten... det hjälper inte. Den blir lika lusig igen så fort jag vänder mig bort. 
Stackars Facing. I morrn är det jag som planterar om den i ny jord men först ska jag försöka googla och ta reda på hur den vill ha det. Nåt är uppenbarligen inte som det ska. Tills dess får krukan stå i badrummet långt från de andra chilisarna. 


Kolla, snart finns ingen växtsaft kvar i bladen. Så kan vi inte ha det. 


Mina andra chilisar är från frön från ICA-chilisar, de där vanligaste röda. Jag sparade fyra stycken av alla som grodde och de har vuxit upp till riktigt pampiga plantor. Här är en av dem. 


Här är en annan. Till höger om den en egensådd paprika (också den från frön av köpefrukt).


Alla chilisarna (utom stackars Facing) är i knopp. 


Ja - jag veeet! Jag BORDE inte peta ner alla frön... men det bara blir så. Det här är Passionsblomma, Passiflora edulis. Frön från... ja gissa :) 


Lavendelbebisar. De gror fint i ett soligt fönster bara krukan fått stå i kylskåpet några veckor. Det är dom som ska bo i dracula-pallkrage och växa till sig när det blir mer sommarlika temperaturen. Tills dess får de stå kvar i krukan. Blir det för trångt får jag välan skola om en gång extra. 


Och nu börjar det likna riktig galenvarning... eller? Brännässla hittade jag ingen på min nya tomt och det måste jag bara ha! Den här lilla växte i en pelargonkruka på jobbet så den snodde jag med mig hem (tror ingen saknar den ;)). 
Varför ska människan ha brännässla kanske du tänker. Jo titta här!

2 kommentarer:

  1. hej! varför ska man ställa in krukor i kylen innan? :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. för en del frön behöver frysa lite för att kunna börja gro. Lavendel är en sån sort.

      Radera